onsdag, september 12, 2007

Endnu en kvinde....

Solstorm af Åsa Larsson. Endnu en svensk krimi. Rebecka er ung kvindelig jurist på et travlt kontor i Stockholm ,hvor hun er ved at knokle livet væk. Pludselig rodes hun ind i et religiøst miskmask i sin hjemby Kiruna. Der er intriger, mord og gamle sår der ribbes op i.

Og ganske vist kan det med tiden blive en anelse svært at holde rede i de forskellige krimier med kvinder i hovedrollen. Er hun nu journalist, politibetjent, jurist eller måske afviger med autistiske træk? Er hun gift, samlevende eller single og hvorledes udmales samlivsproblemerne sig?

Men alligevel - jeg syntes Solstorm var god underholdning. Åsa Larsson rammer lige ned i mine fordomme om underlige sekteriske kristne. Og opbygningen med klare bibelcitater og entydige henvisninger til Skabelsesberetningen syntes jeg er genial. En ny kvindelig helt er skabt.
Jeg forsætter straks med den næste i serien

2 kommentarer:

Louise sagde ...

Tak for en god anmeldelse. Jeg har lige læst nummer tre i serien - og det var så den første jeg læste, og havde egentlig bestemt mig for at jeg ikke 'gad' at læse de andre. Men det kan være det ændrer sig nu ;o)

Anonym sagde ...

Jeg har læst alle tre - de er bare gode allesammen. God fornøjelse med dem :)

Jeg synes også det nordsvenske gør, at de skiller sig ud. Jeg kan godt lide hende og glæder mig til resten af serien kommer. Der skulle faktisk være en del i vente :)