søndag, oktober 30, 2005

Modebøger

Selvfølgelig har jeg læst Da Vinci Mysteriet og også Engle og Dæmoner.

Begge er underholdning i topklasse. Og henvisningerne til virkelige steder, myter og kunst er kun med til at drage mig næsten forførende med ind i historiens verden.
Diskussionerne om hvorvidt der er sandhed skjult bag myterne betyder egentlig mindre. Jeg blev underholdt mens jeg læste. Det er nok for mig.

Da jeg var yngre, betydeligt yngre faktisk, læste jeg en bog: Jesu Kristi Blod og den hellige gral: Sådan ca. var titlen og jeg husker den tydeligt. I dag angiver man netop den bog som en af inspirationskilderne bag Dan Brown’s bog.
Jeg kan huske at jeg dengang undrede mig over, at forfatterne på den måde kunne opstille det som udiskuterbare fakta – men samtidig blev jeg lidt forført ind i konspirationsteorien. I mange år var det en bog jeg huskede tilbage på med glæde og stadig undren:” Hvad nu hvis de havde ret?” –agtigt.


Belladonna dokument er en bog i samme mystiske genre. Den er skrevet af Caldwell og Thomason
Jeg læste den ind imellem de to ovenstående. Ikke en bog man sluger, dertil er der for mange tråde der skal holdes styr på – men igen en historie der var værd at bruge tid og koncentration på.

Ingen kommentarer: