tirsdag, marts 23, 2010

Hypnotisøren

Bestselleren af Lars Kepler, Gyldendal 2010

Udgangspunktet er traditionelt. Et voldsomt mord, et overlevende vidne, en gerningsmand og opdageren Joona.
Men alligevel er det ikke traditionelt. Jeg oplever det som om bipersonerne er de reelle hovedpersoner. Kriminalbetjenten Joona, som ikke beskrives særlig detaljeret, står selvfølgelig for opklaringen, men samtidig er der bipersonernes parallelle opklaringer, der til sidst bindes fint sammen.
Det er befriende at slippe den klicheprægede detektiv, fordrukken, nusset og sur eller hardcore feminin karriere kvinde. Her er Joona!

En rigtig god krimi, godt tempo og mange detaljer - men samtidig var den mættende. Nu har jeg brug for en solid roman. En "verdens bedste roman". Om nødvendigt må jeg genlæse. Indtil videre vil jeg gå igang med at gennemsøge diverse bog-blogs i håb om en ahadenmåjeglæse-oplevelse.

Biss dann.

1 kommentar:

Dorte H sagde ...

Ah, endelig en dansk blogger, som læser en del krimi!

Jeg holder øje med dig! ;D

(Efterhånden blogger jeg mest på engelsk, fordi det er der, jeg finder de fleste krimi-entusiaster, men jeg regner med at anmelde en del skandinaviske krimier den næste måned).